تمایل به دریافت اخبار جذاب ما داری ؟

We will send you emails only several times per week. Isn't that cool?ok

اخبارنامه!

Actually we will not spam you and keep your personal data secure

دوشنبه , اردیبهشت ۳۱ ۱۴۰۳
faenar
خانه / اخبار / احمدلو: اگر دادگاه لاهه تحت فشار قرار نگیرد به نفع ایران رای می‌دهد

احمدلو: اگر دادگاه لاهه تحت فشار قرار نگیرد به نفع ایران رای می‌دهد

یک وکیل دادگستری گفت:آمریکا و جامعه جهانی باید بدانند که برای حقوق طرفین قراردادهای چندجانبه و قطعنامه‌های سازمان ملل ارزش قائل شوند و در صورت عدم رعایت، عواقب و آثار آن را هم شاهد باشند.

نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، ‌در این باره اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در خصوص شکایت علیه آمریکا اقدام شایسته و مبارکی است. سازمان ملل متحد در خصوص ارتباط دولت‌ها بر اساس روابط و توافق طرفین و ارزش و اعتبار قراردادهای دوجانبه، چندجانبه و قطعنامه‌های سازمان ملل الزاماتی را در نظر گرفته و چون ممکن است در روابط بین دولت‌ها اختلاف پیش ‌آید، سازمان ملل، دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به لاهه را به عنوان یک مرجع رسیدگی به خصومت و اختلافات انتخاب کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز صلاحیت دادگاه لاهه را به رسمیت شناخته‌اند و چندین دعوی در خصوص قراردادها و رفتارهای طرفین در آن مطرح کرده‌اند و آرای متعددی از سوی این دادگاه صادر شده است.

این وکیل دادگستری اقدام جمهوری اسلامی ایران در شکایت علیه آمریکا را یک اقدام حقوقی، قانونی و منطبق با قوانین بین‌المللی دانست و گفت: نیاز بود که در این رابطه اقدام شود؛ به هر حال آمریکا و جامعه جهانی بدانند که برای حقوق طرفین قراردادهای دوجانبه، چندجانبه و قطعنامه‌های سازمان ملل باید ارزش قائل شوند و در صورت عدم رعایت، عواقب و آثار آن را هم شاهد باشند.

احمدلو اظهار کرد: اگر امروز دولت‌ها بخواهند تن به تعهدات خود ندهند و سازمان ملل نیز اقدامی در این خصوص انجام ندهد، قطعاً به سوی رفتار ضدانسانی، قتل، غارت، کشتار و بی‌رحمی قبل از سازمان ملل پیش می‌رویم.

وی در خصوص صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به دعوی ایران علیه آمریکا تصریح کرد: دیوان بین‌المللی پیش از هر اقدامی باید بررسی کند که آیا صلاحیت رسیدگی به این دعوی را دارد یا نه که با توجه به قراردادهای بین‌المللی و رسیدگی مسبوق به سابقه،‌ صلاحیت رسیدگی را دارد. بعد از آن دیوان بررسی می‌کند که روابط طرفین دعوی بر چه مواردی استوار بوده که از جمله آن قراردادهای تفاهمی، توافقی، مودتی، کنسولی و ارتباطات طرفین در خصوص حقوق دولت‌ها و هم حقوق دولت‌ها نسبت به ملت طرفین می‌باشد که بر این اساس بررسی می‌کند که خدشه‌ای به آن وارد نشده باشد. در نهایت که نوع ارتباط طرفین را تشخیص داد، موضوع ادعای مدعی علیه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

این وکیل دادگستری یادآور شد: ایران امروز مدعی است که حقوقش با توجه به قراردادهای منعقده نقض شده است؛ بنابراین دادخواستی که ایران علیه آمریکا ارایه کرده، بر اساس نقض پیمان مودت و حقوق کنسولی میان دو کشور و روابط اقتصادی که در سال ۱۹۵۵ بین دو کشور منعقد و اجرایی شده،‌ می‌باشد.

احمدلو اظهار کرد: موضوع اصلی شکایت ایران علیه آمریکا، برگرداندن تحریم‌هایی بوده که بر اساس توافق برجام و قطعنامه سازمان ملل منتفی گردیده است. تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از اینکه خلاف قانون و نقض آشکار توافق چندجانبه برجام و قطعنامه سازمان ملل است، آثار و خسارت‌های سنگین اجتماعی داشته و فقط سیاسی نیست. به طور مثال تحریم دارو یک تحریم غیرانسانی است که آثار و عواقب سنگینی برای دولت تحریم کننده دارد و بیانگر این موضوع است که قصد دولت آمریکا از تحریم فشار بر دولت نبوده بلکه فشار بر ملت ایران است.

وی افزود: قشر ضعیف و بیماران حتی در جنگ‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و آمریکا در حال حاضر آنها را مورد تحریم قرار می‌دهد. این تحریم آمریکا بیشتر از آنکه متوجه دولتمردان باشد متوجه مردم جامعه ما خواهد بود که باید به این قضیه به طور جدی و قاطع رسیدگی و با آن برخورد شود.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران مقرر می‌کند صرف نظر از تعهدات قبلی او با ما بوده و برخلاف رفتار انسانی و بین‌المللی است و برگرداندن تحریم‌ها یک فشار ضد بشری محسوب شده و بیانگر این مسأله است که آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

احمدلو خاطرنشان کرد: امروز جامعه جهانی و مردم دنیا به بیماران سراسر جهان کمک می‌کنند و چندین نهاد بین‌المللی خودجوش به وجود آمده تا در جنگ‌ها، زلزله و اتفاقات دیگر بیماران را دستگیری و یاری کنند. متأسفانه آمریکا به عنوان یک کشور قدرتمند می‌خواهد سیستم اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار دهد و به فرض نفروختن نفت بر ملت ایران فشار وارد ‌کند.

وی در رابطه با پیشنهاد اخیر آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران گفت: هیچ عقل سلیمی در دنیا پیدا نمی‌شود که با آمریکا پای مذاکره بنشیند. برجام زحمات چند کشوری که در جهان مطرح بوده و چندین ماه صحبت کردند و به توافق رسیدند محسوب می‌شد، اما ترامپ به راحتی این توافق و قطعنامه الزام آور سازمان ملل را نقض می‌کند.

این وکیل دادگستری در رابطه با اعلام آمریکا مبنی بر ارایه دفاعیات خود در خصوص شکایت ایران اظهار کرد: ما هنوز ادعای آمریکا را در این رابطه ندیدیم و نشنیدیم؛ معمولاً دادگاه‌ها همیشه طرفینی بوده و باید ادله و حرف‌های طرفین شنیده شده و بر مبنای آن قضاوت شود. آنچه که امروز بین حقوقدانان مصطلح می‌باشد این است که مدارک مطروحه ایران بسیار روشن، مبرهن و محکمه پسند است.

وی افزود: قرارداد چند جانبه‌ای منعقد و دولت آمریکا متعهد به اجرای آن شده است و سازمان ملل و شورای امنیت آن را تایید کرده‌اند،‌ بنابراین نقض و خروج از برجام به طور آشکار تخلف قراردادها است و این رفتار آمریکا تعدی به حقوق ملت ایران بوده و با موارد مطرح شده، دفاع آمریکا شنیدنی نخواهد بود و افکار عمومی نیز رفتارهای حقوقی ترامپ را نمی‌پسندد و مطابق با رفتارهای بین‌المللی نمی‌داند.

این وکیل دادگستری گفت: در خصوص دعوی ایران، اگر دادگاه تحت فشار آمریکا قرار نگیرد ان‌شاءالله به نفع جمهوری اسلامی ایران انشای رای شده و احقاق حق خواهد شد. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را پیگیری کرده و با استفاده از حقوقدان‌های مبرز، کارشناس و حاذق کشور حقوق ملت ایران زنده شود.

خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! شروع چت در WhatsApp .
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم