تمایل به دریافت اخبار جذاب ما داری ؟

We will send you emails only several times per week. Isn't that cool?ok

اخبارنامه!

Actually we will not spam you and keep your personal data secure

چهارشنبه , اردیبهشت ۲۶ ۱۴۰۳
faenar
خانه / اخبار / فاجعه قتل عام ونسل کشى کودکان در کشور یمن

فاجعه قتل عام ونسل کشى کودکان در کشور یمن

جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد
با اهدا سلام
موضوع: فاجعه قتل عام ونسل کشى کودکان در کشور یمن

احتراماً بیش از ۴ سال از تجاوز ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی می گذرد و ۴ نوبت از ناحیه سازمان ملل نام عربستان و ائتلاف سعودی در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار گرفته است ولی با این حال اقدام مؤثرى بعمل نیامده است ،آیا نسل حاضر وتاریخ در آینده سازمان ملل متحد وشورای امنیت را شرمسار خود نمی داند و نخواهد دانست؟ !!
کشتار کودکان در یمن شایع ترین اقدام ناقض حقوق کودکان یمنی است. حملات روزانه ائتلاف سعودی باعث از بین رفتن امنیت جانی و روانی کودکان گشته است و با محروم کردن کودکان در زمینه های غذا ، دارو ،بهداشت ،آب و… که جزو حقوق اولیه بشر خصوصاً کودکان است فاجعه ای خفته را رقم زده است. استناد این ائتلاف شوم علیه مردم یمن و در راس آن کودکان بی گناه بی دفاع به قطع نامه ۲۲۰۱ بند ۶ مقدمه و ۲۲۱۶ بند ۲ مقدمه در موجه جلوه دادن اقدامات کشورهای مهاجم نه تنها مغایر با قواعد آمره حقوق بین الملل نظیر اصل عدم مداخله بر اساس بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد و قطع نامه ۳۱۲۱ مجمع عمومی سازمان ملل(۱۹۶۵) و اعلامیه اصول حقوق بین الملل روابط دوستانه(۱۹۷۰) و قطعنامه ۲۵۲۶ و قطع نامه ۱۰۳۳۶ مجمع عمومی سازمان ملل است و همچنین مخالف اصول ۳۷ ، ۳۸ ، ۹۲ و ۱۱۹ قانون اساسی یمن است .آمار دقیق بیانگر بزرگترین فاجعه قرن ۲۱ است که طبق گزارش “سازمان بین المللی حفاظت از کودکان“ تا سال گذشته صرفا ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال در یمن جان خود را از دست داده اند و این روند یعنی از بین رفتن حداقل ۳۰ درصد از کودکان زیر پنج سال این کشور است
در کنار هر کودکی که بوسیله بمب سعودی کشته می سود دهها کودک نیز از قحطی ناشی از جنگ کشته می شوند (۸میلیون تن از ۱۴ میلیون جمعیت یمن با قحطی مطلق مواجه اند) طبق اعلام یونیسف در کمتر از ده دقیقه یک کودک در یمن جان می دهد. آیا این نسل کشی نیست؟ آیا کنوانسیون منع نسل کشی ۱۹۴۸ که بعنوان قاعده آمره شناخته شده است صرفا برای پر کردن اسناد بین المللی نگارش شده است؟
بر اساس قواعد حقوق بشردوستانه بین المللی حملات کورکورانه غیرمتناسب ، همانند استفاده از سلاح های ممنوعه ( سلاح های خوشه ای) و ایجاد خطر برای حیات وسلامت افراد و اموال غیر نظامی ممنوع است ولی روزانه شاهد حمله ائتلاف سعودی به بیمارستان ها ،مدارس ، ورزشگاه ها ، منازل مسکونی مى باشیم در حالیکه شاهد عدم اجرای کنوانسیون های چهارگانه ژنو ،قواعد بین المللی عرفی ، قواعد آمره بین المللى هستیم . در بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون منع نسل کشی ۱۹۴۸ جرم نسل کشی که مصادیق وحشتناک آن را روزانه در یمن شاهد هستیم را جرم انگاری نموده است .ماده ۲۳ کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ دولت ها را موظف به عبور آزادانه کلیه محصولات دارویی ،غذا ،البسه و… برای غیر نظامیان کرده است ولی ائتلاف سعودی با فضاحت تمام مانع از این امر شده است . وفق بند ۱ ماده ۵۴ پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون های چهارگانه ژنو ،گرسنگی دادن به غیر نظامیان را ممنوع کرده است ولی میلیون ها نفر در یمن و در راس آنها کودکان یمنی حقوق اولیه معیشتی شان نقض و نهایتا منجر به مرگ آنها می گردد .
از محضر جنابعالى وفق ماده ۹۹ منشور ملل متحد درخواست می شود در بدواً و فورا گروه حقیقت یاب بی طرف به سراغ دولت ریاض ، کشورهای عضو ائتلاف عربی و سرزمین یمن بفرستیدتا اقدامات جنگی در یمن مورد تحقیق و بازرسی قرار گیرد و گزارشی جامع از وضعیت کودکان یمن تهیه گردد وهمزمان اقدام سریع بین المللی خصوصا توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطع نامه هایی طبق فصل هفتم منشور ملل متحد با اقدام عملی جهانی در توقف کشتار و فاجعه انسانی کودکان یمنی اجرا شود با تشکر.
نبى الله احمدلو
رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر(دارای مقام مشورتى ویژه از اکوسوک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! شروع چت در WhatsApp .
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم