تمایل به دریافت اخبار جذاب ما داری ؟

We will send you emails only several times per week. Isn't that cool?ok

اخبارنامه!

Actually we will not spam you and keep your personal data secure

دوشنبه , اردیبهشت ۱۰ ۱۴۰۳
faenar
خانه / اخبار / روزجهانى حقوق بشر گرامى باد

روزجهانى حقوق بشر گرامى باد

بیانیه جمعیت حقوق‌دانان ایرانی مدافع حقوق بشر، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

مجمع عمومى سازمان ملل در ١٠ دسامبر ١٩۴٨ میلادی مصادف با ١٩ آذر ١٣٢٧ هجری شمسی، با ۴٨ راى مثبت و ٨ راى ممتنع، اعلامیه جـهـانـى حـقـوق بـشـر را تـصـویـب کـرد و ایـن روز بـه عـنـوان “روز جـهـانـى حـقـوق بـشـر” نـامـگـذارى گـردیـد. اعلامیه جهانى حقوق بشر متشکل از یک مقدمه و ٣٠ ماده است که مواد ٣ الى ٢١ آن درباره حقوق مدنى و سیاسى است. مواد ٢٢ الى ٢٧ درباره حقوق اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى است و مواد ٢٨ الى ٣٠ آن به وجود سیستمى براى تحقق حقوق بشر بحث مى کند. گرچه این اعلامیه، مترقى و در راستای رعایت و اجرای حقوق انسانى است؛ ولى ستمگران قدرتمند و حاکمان ظالم اجازه ندادند بشریت از حقوق مصرح در آن اعلامیه بهره مند گردد. در آستانه روز جهانی حقوق بشر، برخی از ملتها مانند: مردم بی‌پناه یمن، میانمار، سوریه و افغانستان، حتی از داشتن سرپناه برای کودکان خود نیز محروم هستند و سهمشان از اعلامیه جهانی حقوق بشر، تحمل بمباران و تخریب و قحطی و آوارگی است.
⚖️ “جمعیت حقوق‌دانان ایرانی مدافع حقوق بشر” تحریم‌های ظالمانه دولت مستکبر آمریکا علیه ملت‌های ایران، یمن، سوریه و ونزوئلا را که برای رنج و تسلیم ملت‌های بزرگ و آزاده طراحى شده را شدیداً محکوم مى‌نماید.
این جمعیت، از عملکرد دولت ایران در عدم کنترل گرانى و کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت غیرکارشناسانه اجناس و ارزاق و ضعف شدید مدیریت و عدم نظارت و فشار مضاعف معیشتى بر ملت شدیداً انتقاد دارد. عملکرد قوه قضاییه در «محرومیت بعضى از متهمان از دادرسی عادلانه و عدم دسترسی آنان به وکیل انتخابی، به خصوص در مرحله بازداشت موقت» و بعضاً دخالت غیرقانونى در امور وکالت دادگستری موضوعاتی‌ است که مورد انتقاد مدافعان ایرانی حقوق بشر مى‌باشد.
⚖️نادیده گرفتن حقوق اولیه انسان‌ها در جوامع مدعی حقوق بشر، آزار دهنده است. همه ساله اعلامیه‌ها و همایش‌های متعددی درباره حقوق بشر صادر و برگزار می‌گردد؛ ولى ارزیابی نتایج این همایش‌ها و روشی که سازمان ملل متحد در زمینه اجرای حقوق بشر در پیش گرفته؛ نشان می‌دهد که با کمال تأسف، تأثیر این کنفرانس‌ها و اعلامیه‌ها در عمل ناچیز، یا در بسیاری از موارد برخلاف مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده است. دولت‌های بزرگ و هم‌دستان آنها، با تجاوز به حریم دولت‌ها و ملت‌های مستضعف جهان، از قبیل تهاجم و قتل و غارت مسلمانان در میانمار، چین، هند و تجاوز مستمر اسرائیل به فلسطین، قتل عام مردم یمن، کشتار بیرحمانه شیعیان نیجریه، نمونه‌هایی از زیرپا گذاشتن حقوق بشر است.
با دقت در دنیای به اصطلاح «متمدن امروزی» به روشنی درمی‌یابیم که «برابری انسان‌ها» چیزی بیش از فریب افکارعمومى و حیله‌ای برای چپاول منابع طبیعی ملت‌ها و استثمار آنها نیست که به صورت مسئله سیاسی و اجتماعی مطرح شده است. انسانها از حقوق انسانی خود آگاهى ندارند؛ علم و آگاهى، ابزار رهایى و خوشبختى انسان؛ و جهل و نادانى موحب گرفتاری و بدبختى بشریت است؛ و تنها آنجا که انسان بداند حقوقی دارد می‌تواند برای برخوردار شدن از آن حقوق مبارزه کند.
در پایان از توصیه‌های حقوقى – انسانى و تدابیر ریاست محترم قوه قضائیه در جهت احیاء حقوق عامه و دادرسی عادلانه استقبال نموده؛ از برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی حمایت کرده و تقاضای استمرار برخورد قانونى با تمامی مظاهر فساد، فارغ از تعلقات سیاسى و جناحى را در راستای احقاق حق و اجرای عدالت را خواستاریم .
جمعیت حقوقدانان ایرانى مدافع حقوق بشر
١٩ آذر ماه ٩٩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! شروع چت در WhatsApp .
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم